·
Mikszáth Kálmán élete:
Ø
A századforduló íróinak legnagyobb alakja
1847-ben született a Nógrád megyei Szklabonyán.
Ø
Iskoláit Rimaszombaton és Selmecbányán végezte,
a jogot a budapesti egyetemen.
Ø
Felesége Mauks Ilona volt.
Ø
Egy ideig aljegyző volt aztán hírlapíró lett.
1878-ban a Szegedi Napló főmunkatársának szerződött s két évet töltött
Szegeden. Szinte már lemondott az írói pályáról, amikor megjelent első
föltünést keltő kötete a Tót atyafiak (1881), majd néhány hónap
múlva másik nagyhatású novelláskötete A jó palócok (1882). Ettől
kezdve élénk írói és újságírói munkát végzett.
Ø
Tisza Kálmán miniszterelnök támogatása már
1887-ben helyet juttatott számára a képviselőházban (sikere volt országgyűlési
karcolatainak is, melyekben eleven humorral tárgyalta a parlamenti élet napi
eseményeit s utóbb igen találó jellemrajzokat adott a közélet kiválóságairól).
Ø
1882-ben a Kisfaludy-társaság, 1889-ben a M. T.
Akadémia választotta tagjai közé.
Ø
1910-ben hirtelen hunyt el.
·
Mikszáth Kálmán novellái:
Ø
Mikszáth Kálmán egyike a legeredetibb magyar
íróknak. Legerősebben Jókai Mór hatott rá. Pályája elején Jókai volt az
eszményképe. Jókaival szemben, Mikszáth fantáziája közelebb szállt az élethez,
látása biztosabb volt, kevesebb színt használt és meglehetősen kis mesékkel
dolgozott. A Tót atyafiak és A jó palócok, nem
mutatja tehetségét későbbi kifejlődésében. Ekkor még csupa idealizmus, szereti
a mélabús mesemondó hangot, hőseit ábrándosan stilizálja. Az író célja
elsősorban a hangulatkeltés és az elérzékenyítés. Érzelmessége úgyszólván
valamennyi történetén nyomot hagy. Humora háttérbe szorul. Egyéni stílusa vonzó
és hatásos. Egyik-másik elbeszélése a népköltészet üde termékeire emlékeztet. A
történetek egy része anekdotajellegű, de a pompás kidolgozás megadja nekik az
irodalmi értéket.
·
Mikszáth Kálmán regényei:
Ø
Mikszáth Kálmán első regényét a Szent
Péter esernyőjét 25 éves novellaírói munkássága után 1895-ben írta.
Ugyanebben az évben készült el Beszterce ostroma című regénye. További
regényei: Új Zrínyiász (1898),Különös házasság (1900),A Noszty-fiú esete
Tóth Marival (1908),A fekete város (1910).
Ø
Mikszáth Kálmán nagy mesemondókézséggel írta meg
valamennyi regényét. Mindegyikből előtűnnek írói jelességei: hangjának
eredetisége, stílusának könnyedsége, bölcs emberismerete és iróniába hajló
humora. Szereti a sajátságos helyzeteket és furcsa embereket. Mosolyogva nézi,
hogy milyen halálos komolysággal hajszolják az emberek a maguk apró ügyeit s
milyen életbevágó fontosságot tulajdonítanak sok olyan dolognak, mely végeredményben
csak játék és önámítás. Az eredeti férfi-alakok egészsorát teremtette meg.
Hősnői között már ritkábban tűnik föl egy-egy erősebb egyéniség. Leginkább azt
a leánytípust festi, mely kívánatos üdeségével akaratlanul is meghódítja az
útjába kerülő férfiakat.
·
Mikszáth Kálmán Elbeszélő művészete:
Ø
Amint Jókai megelevenítette a
reformországgyűlések, a szabadságharc és az abszolutizmus korát, akként
örökítette meg Mikszáth a kiegyezés és az új berendezkedés korának társadalmát.
Rajzaiból, novelláiból és regényeiből a magyar
vidéki élet képe tükröződött, lelkében falusi ember maradt haláláig. Nem
érdekelte az idegen szellemű nagyváros, képzelete gyermekkori emlékei és
ifjúkori tapasztalatai körül kalandozott. A parasztokat és a kisnemeseket a
gyermekkor ragaszkodó szeretetével szemléltette, a kisvárosi polgárokra és a
vármegyei urakra az érett ember szigorúbb ítéletével nézett. Gyönyörködött a
magyar parasztban elégedetteknek és vidámaknak rajzolta őket cselekedeteikben.
Pompásan értett a magyar paraszt alakjának művészi megelevenítéséhez. A
felvidéki kis városok meggazdagodott polgárai közül szerette előtérbe helyezni
a komikus figurákat, a dölyfös és korlátolt városatyákat. Sokáig rokon érzéssel
csüggött a dzsentrik alakjain de később hőseiről lehámozta a regényes jelmezt.
Kigúnyolta a vármegyei kiskirályok üres életét és léha erkölcseit. Pályája
végén olyan társadalmi rétegnek mutatta be ezt az osztályt mely történeti nevét
és előkelő helyzetét, arra használja föl, hogy családi érdekeit a közjó rovására
mindennél előbbre helyezze.
Mikszáth
Kálmán pompás mesemondó volt és nagy humorista. Az életet derűsen fogta föl, az
emberek botlásait elnézően szemlélte, de a tragikus megoldásoktól sem
idegenkedett. Gondolkozása eredeti volt, hangja jó ízű, stílusa egyéni zamatú,
hősei érdekesek. Az egységes kompozíció nagyobbára hiányzott regényeiből.
Többnyire epizódokat fűzött egymás mellé, de ezek mindig ébren tartják a
figyelmet, és folytonosan fokozzák az érdeklődést.
·
I. Beszterce Ostroma 1895:
Ø
Mikszáth:
Beszterce ostroma. A magyar Don Quijote. Anekdota
A regény a 19. század óta egyre jobban terjed, noha gyökerei már az
ókorra nyúlnak vissza. Főbb regénytípusok: 1. Kalandregény - váratlan
fordulatoknak van nagy szerepe, a jellem nem változik. 2. Jellemregény -
fejlődésregény, nem a kaland, hanem a jellem áll középpontban. A 18. század
végén és a 19. sz.ban válik népszerűvé Jókai által. Mikszáth folytatja Jókai
stílusát, de túl is lépi. A realista próza nagymestere. A B.o-val megteremtette
a magyar Don Quijotét.
A mű főhőse Pongrácz István gróf. Valóságos alapja van a regénynek,
mert a bevezetőben az író elmondja, hogy valós személyről fog írni. A
történetet Pongrácz Károly képviselőtől hallotta. A Pongráczok régi nemesi
család. A mű 4 fejezetből áll, az 1-2 akár külön novella is lehetne, mert nem
függnek össze.
1. Estella- az író bemutatja P.I. nedeci várát. Sejtelmes leírást ad a
környékről. P.I. a vár ura középkori életet él, a civilizációtól távol tartja
magát. Megveszi a cirkusztól Donna Estellát, ő lesz a vár úrnője. A környékbeli
tótokból "hadsereget" szervez, földet ad a parasztoknak
"háborúskodás" fejében. A bonyodalmat Behenczy Pál megjelenése
okozza. "Fegyelmezetlensége" miatt P.I. várfogságra ítéli, de Estella
megszökteti, és Besztercére menekülnek. Az író szól még Behenczyékről.
2. Kedélyes atyafiak- a cselekmény Zsolnán
játszódik, a Trnovszky testvérekről szól. Az árván maradt Apolkát a két
nagybácsi "neveli". A két testvér örökös viaskodása pecsételi meg
Apolka sorsát. A főispán ajánlatára a kislányt hol az egyik, hol a másik
nagybácsi veszi magához. Gáspár Péter testvére szerelmes lesz Apolkába. Amint
kitudódik, repül a háztól és Pétertől is, mert kiderül, szívesebben maradt volna G.házában. A városi hajdú
eszméletlenül találja meg őt a Vág partján. A polgármester kötelességének érzi,
hogy gondoskodjék az árváról. A cselekmény további menetében ez a 2 látszólag
egymástól független novella összefonódik. Mivel Beszterce P.I-nak nam adja ki
Estellát, ezért P.I.hadat üzen a városnak és seregével Zsolnára érkezik.
3. A túsz- Zsolna vezetői le akarják beszélni
a támadásról, ő azonban hajthatatlan. Végül cselhez folyamodnak. Színészekkel játszatják el Beszterce
követeinek szerepét és Apolkát túszként viszik P.I-hoz. A gróf mindent megad Apolkának,
adoptáltatni akarja. A fiatal ügyvéd Tarnóczy Emil azonban magának követeli
menyasszonyát. P.I.börtönbüntetésre ítéli, de megszöktetik.
4.-Az íj- Tarnóczy visszavásárolja
Behenczyéktől Estellát. P.I. kénytelen engedni. Végül teljesen megőrül és vélhetően öngyilkos lesz.
Az író bemutatja P.I.minden hóbortját, de nem foglal állást abban, hogy
valóban őrült-e. Szinte minden cselekedete megmosolyogni való. Környezete
elfogadja, a parasztok szeretik, elfogadják a katonaságot. A saját nyelvén
próbál meg vele mindenki beszélni. P.I.anakronisztikus-időtévesztő figura. A
19.sz-ban él, mégis a 16-17-sz-ot képzel be magának. Egy letűnt kor szokásainak
a rabja. Annyira beleéli magát a múltba, hogy szinte nem is vesz részt a
jelenben.
Anekdota: rövid csattanós, humoros történet. Jókai
nyomán Mikszáth is felhasználta műveiben.
Ø
1.Bevezetés
– a mű keletkezésének és megjelenésének körülményei
2.
Tárgyalás – a cím elemzése
–
a mű rövid elemzése és témája
–
dzsentri
–
a költemény stílusa és mondani valója
3.
Befejezés – következtetések levonása
–
saját vélemény
Mikszáth Kálmán a Besterce ostroma című regényt
először a Pesti Hírlapban közölte folytatásokban. A folyóiratban a „Egy különc
ember története” alcímmel jelent meg. A keletkezésének a körülményeiről
Mikszáth tájékoztatja az olvasóit a Bevezetésben, de más hírlapokban is ír
róla.
Besterce ostroma cím meg a mű ihlete Pongrácz
Károlytól hallotta Pongrácz István anekdotájából meríti. Az anekdotát a költő
felhasználta a műveiben és ezért innen származik az a sajátos elbeszélő hangja
és a közvetlen „csevegést” keltő érzés.
A műben a regény főhőseit sok oldalról, sokféle
helyzetben mutatja be. Messziről lassan, körülményesen indul a cselekmény. Négy
fő részből áll. Az első és a második az Esztella; Kedélyes atyafiak. A két
főszereplő, Pongrácz és Apolka sorsa csak a harmadik részben a „A túsz”
szerkezetben fonódik össze. Az éj a negyedik rész itt az események fokozatosan
felgyorsulnak.
Ez a mű egyfajta Don Quijote történet, mert Pongrácz
István hasonlít Don Quijote-ra. Mind a ketten megteremtik a maguk képzeletbeli
világukat és abban élnek. Mégis van kettőjük között különbség míg Pongrácz a
saját hóbortjainak él addig D. Q. a világ megváltó eszméjének a híve mi több D.
Q. összeütközik a valóssággal. Itt meg mutatkozik a dzsentri, aki nem tudja
vagy nem is akarja érzékelni az idő múlását. A vagyona nélkül is próbál
ragaszkodni a régi kor szokásaihoz, értékrendjéhez. A gavallérok című
kisregényében is meg figyelhető a dzsentri forma. Ezek egyfajta Don Quijote
dzsentritípus, de a másik ilyen típus az „úri svihák”. Ez e legtöbbször
erkölcsileg lezüllött, kártékony, szélhámos, aki semmiféle hasznos munkára nem
hajlandó. Másokon élősködik és még érdekházassággal szeretne vagyont szerezni.
A költemény stílusa, mint ahogy már említettem az
anekdota. Amely egy rövid csattanós, humoros történet. Leggyakrabban közismert
személyeket jellemez. Elnevezése szóbeli terjedésre utal. Eredetileg írásban ki
nem adható történeteket jelentett. A mű végén Pongrácz István végül nem a lován
ülve temették el, hanem „gyalogosan” ahogy a műben le van írva. Az álmokat
szétfoszlató valóság győzelmi hatás érezhető az utolsó sorokban. A végén az
anekdotának ellentmondva nem komikus és csattanószerű befejezése van, hanem
inkább tragikus.
Befejezés képen Mikszáth keserűsége és bánata azért
van, mivel Magyarországon a nemes elveket, a becsületet, az eszméket szerinte
csak egy bolond veszi komolyan és a többség számára már csak megszokásként űzik
ezeket és nem szívből.
Szerintem ma
is sok ember így van a hagyományokkal Semmi sincs annyira napirenden
Magyarországon, mint minduntalan felsóhajtani: pusztul a dzsentri, vége van,
elvész a középosztály anélkül, hogy egy másik osztály támadna, mely átvegye a
kötelességeket, amiket olyan nemesen betöltött az előbbi. Más államokban nincs
meg ez a kérdés. Legalább nincs meg az ő aggodalmas voltában. A birtokváltozási
processzus kétségtelenül mindenütt folyik, de nem így. A századok előrlik a
neveket s újakat hoznak fel; de ez csak olyan - jegyzi meg egy politikai író -,
mint a fogzás. Új fog nő a régi helyén s éppen olyan fehér, olyan jó és olyan
erős, mint az előbbi. Nálunk lehet, hogy egy kicsit másképp van? A régi fogak
helyett hamisakat rak be az idő?
·
II. Beszterce ostroma 1895:
Ø
Műfaja:
o
Regény (Prózai formájú epikai költemény, mely
sok szálon fut, sok szereplőt mozgat meg, tágas a regénytér és regényidő, nagy
terjedelmű és egységes írói világkép hatja át.)
Ø
Cím:
o
Nem valós esemény
o
Szereplők életsorsában bekövetkező fordulatokra
utal
Ø
Keletkezése, forrásai:
o
A regény bevezetésében tesz említést róla az író
§
Pongrácz Károlytól hallotta a történetet
(parlamenti képviselő, Pongrácz István testvére)
§
Apolka történetét Mikszáth találta ki
Ø
Regénytér, regényidő:
o
Nedec: Pongrácz István lakhelye
o
Zsolna: Klnovszkiék lakhelye
o
Besztercebánya
o
Az 1870-es években játszódik (Mikszáth saját
kora, a kiegyezés utáni időszakban)
o
Pongrácz István gondolataiban
élő kor középkor, lovagkor

Ø
Szerkezet, cselekmény:
o
4 nagyobb fejezetből áll
o
az 1-2. fejezet feladata az előkészítés,
alapozás
v
1. fejezet- ESZTELLA
Ø
Gr. Pongrácz Istvánról és hóbortos
életformájáról szól (középkori báróként él)
o
Háborúzgat a saját parasztjaival
o
Szerez magának egy várúrnőt Esztella

§
Úgy kezeli, mint egy kutyát
§
Cirkuszból vette
§
Szerepe az emberek bemutatása a különböző
rendezvényeken
·
A lengyel: Tarcsai László Pruzsinszki Szaniszlónak hívatja magát

·
Pamutkay: ezredes
·
Íródeák
Ø
Pongrácz gróf bemutatása:
o
Néhány mondatban jellemzi külsejét
§
Olyan, mint bárki más csak kicsit sántít
o
A belső tulajdonságai fontosabbak
§
Hirtelen haragú, indulatos
§
Hóbortos
§
Szokásaitól nem tér el
§
Ő az úri Don Quijote Cervantes

§
Nem a saját korában él, hanem a középkorban
annak szabályai szerint. Az emberek bolondnak tekintik Don Quijotét.
§
Mindenki elfogadja hóbortját és asszisztálnak
neki
§
Erkölcsi szempontból pozitív beállítottságú
·
Becsületes, egyenes, az adott szavát betartja,
az elesetteket támogatja
·
Olyan, mint egy középkori lovag
Ø
Behenczy család:
o
A magyar dzsentriréteg sorsát állítja
középpontba
o
Nem az erkölcs megtestesítői (az
erkölcstelenség mintapéldányai) úri
svihákok

o
elítélő véleményt mond a dzsentri rétegről
Ø
Esztella:
o
Nem állítja középpontba
o
Könnyelműsége által kerül hozzá Apolka
o
Negatív szereplőként jelenik meg
§
Erkölcstelen megszökik Behenczy Károllyal

o
Pongrácz semmibe veszi, álltként kezeli
o
Mikszáth sem szereti megjelenik a mű végén (ráncos lesz,
csúnya: ez egyfajta elégtétel)

o
Megérdemli a sorsát, nem sajnáljuk
o
Nem az érzelmek vezetik hanem a pénz
v
2. fejezet- KEDÉLYES ATYAFIAK
Ø
Zsolnán játszódik
Ø
A Trnovszki testvérekről szól
o
Péter (kereskedő)
o
György (orvos)
o
Gáspár (juhász)
Ø
György lánya Apolka
Ø
Gáspár fia Miloszláv (ügyvéd)
Ø
György szegény volt és így is hal meg
o
Testvérei gazdagok és híresek nem vállalják
Apolka nevelését
§
Klivényit bízzák meg Apolka nevelésével (írnok)
·
Részeges, lusta, gonosz, Apolkát dolgoztatja,
szolgasorban tartja
·
Csak azért maradhat a tisztjében, mert magyar
(Mikszáth rajtuk keresztül a
nemzetiségi ellentéteket mutatja be.)
Ø
Apolka sorsa egy kézcsók révén gyökeresen
megváltozik
o
Elhalmozzák a testvérek ajándékokkal
o
Magukhoz veszik
o
Pánszláv szellemben nevelteti Péter


o
Magyar tanárral taníttatja Gáspár
Bonyodalom:
|
Ø
Emillel egymásba szeretnek
o
Péter és Gáspár is elzavarta Apolkát
§
Elveszti a jómódot és egyik pillanatról a
másikra az utcára kerül
§
Klivényi feleségül akarja venni vagy futtatni
akarja a Behenczyek számára
§
Apolka öngyilkos akar lenni, de pont előtte
elájul és a polgármester kézbe veszi Apolka sorsát
v
3. fejezet- A TÚSZ
Ø
Apolka sorsa reménytelen
Ø
Pongrácz István bosszúra készül
Ø
Zsolnán összeül a nagy csapat, élén a színész
Lengefi
o
Elvállalj, hogy tárgyal Pongráczcal
§
Apolkát Túszként odaadják Pongrácznak amíg
Esztella vissza nem kerül
Ø
Itt kezdődik Pongrácz átalakulása
o
Megnyugszik
o
Elhagyja régi szokásait, hóbortjait
o
Ezek után Apolka neveltetése állt a középpontban
o
Trnovszki testvérekkel lehet párhuzamba állítani
§
Jómódban nevelkedett mindenütt, de Pongrácztól
kapta meg a szeretetet, a törődést
§
Apolka is szerette, tisztelte Pongráczot
v
4. fejezet- AZ ÉJ
Ø
Pongrácz halála van a kp-ban
Ø
Pongrácz jellemét tovább gazdagítja az író
o
Mikszáth a jellemábrázolásra koncentrál
Ø
Szerelmes lesz Apolkába Pongrácz
o
Sosem fogja bevallani értékrendje miatt
o
Örökbe akarja fogadni Apolkát, és szeretetét
apaként akarja kimutatni
§
Ügyvédet fogad
§
Tarnóczy Emil jelenik meg mint ügyvéd
·
Megkéri Apolka kezét mire Pongrácz börtönbe veti
Ø
Apolka a szerelmet választja, de hálás
Pongrácznak, szereti
o
A való életet választja, azt a férfit, akibe
szerelmes
§
Nehéz helyzet, mert mindkét férfihez kötődik, de
pont Pongrácz az, aki a boldogsága útjába áll
Ø
Apolka egy titkos úton kiszabadítja Emilt
o
Ettől kezdve Emil azon ügyködik, hogy
visszaszerezze Estellát
§
Sikerül is neki 600 Ft-ért megvenni
Ø
Az örökbefogadás nem valósul meg
Ø
Pongrácz beleegyezik a túszcserébe, mert így
szólt a megállapodás
Ø
Pongrácz miután elveszíti Apolkát öngyilkos lesz
o
Hatalmas koporsót készíttet magának, lelövi
lovát, magát pedig megmérgezi
o
Apolka kezében hal meg
Ø
Pongrácz saját értékrendje szerint,
méltóságteljesen távozik
Ø
Apolka nagybátyjai után hatalmas vagyont örököl
és Tarnóczy Emil oldalán, elnyeri a boldogságot
v
Értelmezés, mondanivaló:
q
Romantikus és realista jegyek keverednek a
műben. A legtöbb szereplő egy-egy jellemző tulajdonsággal rendelkezik és
statikus jellem. Apolka az egyetlen tiszta jellem. Mindenki haszonleső lesz,
elhagyják Pongráczot csak Pamutkay tart ki végig mellette. A romantikus
hősökkel kevesebbet foglalkozik Mikszáth, ezzel szemben minden oldalról bemutatja
Pongráczot.
q
PONGRÁCZ ISTVÁN:
o
Fejlődő, változó jellem
o
Önző, saját mulatságaiból élő várúrból, érző
szívű, embertisztelő férfi lesz.Ő a későn született ember (Don Quijote), mert
nem neki való az a kor amiben él.
o
A kor értékrendjét a pénz és a pénzszerzés
határozza meg, ezért a többi nemes, pl.: Behenczyek az ellentétjei emberileg
o
A többi szereplő számára nem fontos a becsület,
Pongrácz pedig nem a valóságban él, hanem egy álomvilágban. A többiek viszont
erkölcstelenek és csak Apolka és Pongrácz emelkedik ki ebből a körből
o
Álom és valóság ütközik össze, nem tud a
valóságban élni és ezért eljátssza a bolondot (vagy valóban bolond). Mikszáth
szerint nem ez a fontos és ezért nem is válaszol rá
q
Pesszimista látásmód tükröződik
o
Elítéli saját világát, mert alapvető érték a
pénz, amit csak becstelenül lehet megszerezni
o
Embertelen kor, mert a hagyományos értékekhez
ragaszkodókat
·
Bede Anna Tartozása
Ø
Mikszáthnak ez a novellája A jó palócok című
kötetben található. A novella története Bede Erzsiről szól, amint a bírákkal
beszélget. A cselekmény rövid a tartalomhoz képest. Mindössze annyit ír le,
hogy Bede Erzsi elmegy a bírákhoz, azok jóváhagyják a büntetést, amit a
testvérére szabtak ki, és el akarják vitetni. Ekkor mondja el, hogy ő nem Anna,
csak ő jött el letölteni a kiszabott büntetést, mivel a testvére egy hete
meghalt. A bíráknak megesik rajta a szíve, és azt hazudják neki, hogy rossz
levelet kézbesítettek.
Az elbeszélő kívülről látja az eseményeket, E/3
személyben mesél. Realista jellegzetességek figyelhetőek meg, hiszen
részletesen leírja a termet, ahol a bírák tartózkodnak, utal az időjárásra,
habár a történetet a négy fal közé szorítja, sőt zsugorítja ezt a teret:
"a köd nekinehezedett az idomtalan épületnek, s
szinte összébb szorítá annak falait".
A terem nyirkos, egy kályhával fűtött. Odakint tél
van, jégvirág van az ablakon, Részletesen leírja a teremben lévő illatokat, ami
nem hatnak túlságosan kellemesen, inkább egyfajta bűzt érez az olvasó.
"… nehéz, fojtott levegő volt, ködmön- és
pálinkaszag, ".
Erzsi megjelenésével a terem szorítása enyhül, majd
mikor elmeséli a történetét szinte teljesen feloldódik.
A mű cselekménye és hossza is rövid, viszont eléggé
érzékelteti a bírák és az elnök érzéseit, képi elemekkel. Történhetne bármikor,
de a kályha, a ködmön valószínűsíthető ott volta, a pálinka, a király és az
országbíró képe a falon, és a lány öltözete a 19. század végére utalnak.
A két főszereplő Bede Erzsi, és a bírák elnöke,
akinek még a nevét sem tudjuk meg. A címben szereplő Bede Anna a cselekmény előtt
Körülbelül egy héttel meghalt, neki viszont a szerelme nevét is megismerjük,
aki miatt bűnbe esett, orgazdaság vétségével.
Bede Erzsi egy feltűnően szép lány, akit anyja
küldött el, hogy letöltse testvére helyett a büntetést, s ebből látszik, mennyire
őszinte, becsületes. Szerény lány, elpirul, mikor felolvassák a végzést, és
alig mer arról szólni, hogy ő nem is Bede Anna. Furcsa tulajdonsága, hogy az
elején, mintha direkt ejtené le a kapcsot, és a végén próbálja győzködni a
bírákat: tudta, hogy testvére mit tett, mégis azt mondja, gondoltak az
ártatlanságára. A bírák naivnak és butának tartják, pedig lehet, hogy nem az,
csak nem ismeri a törvényt.
Az elnök a mű elején a megszokott hideg, másokkal
közömbös, kissé mogorva képét mutatja, a végére azonban, ahogy a terem, úgy ő
is feloldódik, megenyhül a lánnyal szemben, kedves lesz hozzá, sőt meg is
öleli. Egy sárga kendővel törölgeti állandóan izzadó homlokát, az elején csak
kicsit izzad, nyugodt, talán fáradt. A lány megérkezésekor ugyanolyan közömbös,
viszont mikor az azt mondja, hogy "a törvény törvény" egyszer csak
mintha szédülne, zavarossá válik előtte a kép. Kapkodja a fejét, szétnéz a
szobában, és ettől felélénkül A három szó azonban folyamatosan visszhangzik
fejében, próbálja másra terelni a figyelmét (kályha, időjárás), ám azok is
midig csak azt zúgják fülébe: "a törvény törvény". A mesélő
kegyetlennek írja le, mikor a lány szépségét és ártatlan tekintetét figyelembe
nem véve "helyeslést bólint a túlvilági hangnak".
Meglepődik viszont, és ekkor kezd enyhülni a szíve,
amikor a lány elmondja, hogy ki is ő, és miért is van ott. Előre tör benne a
jóság, az igazsághoz való hűség a törvénnyel szemben. Nem rest hazudni a
lánynak, hiszen teljesen "elérzékenyül", mikor meghallja a lány
hangját, hogy mennyire örül annak, hogy nem kell börtönbe mennie.
A bírák és a jegyző a mellékszereplők. Szerepük
nagyon eltörpül. A mű elején a hangulat bemutatása a szerepük, a mű során pedig
az, hogy ez a hangulat hogyan változik, oldódik.
A mű legfontosabb és legnagyobb párbeszéde, amikor az
elnök és a lány beszélgetnek. Nagy részét a lány mondja egyedül, néha vág bele
az elnök. Ez a párbeszéd a mű fordulópontja, és ebben található meg a tartalom,
A lány lelkesülve, majd sírva meséli a testvére történetét, amibe az elnök az
izgatottsága miatt kérdezget bele.
A mű azt mutatja be, hogyan lehet néha eltekinteni a
szigorú szabályoktól a fentebb való embereknek azért, hogy segíthessenek az
egyszerűbb, néha butább, és valamely okból elesettebb embereken.
·
Az a fekete folt:
Ø Keletkezése: 1881
Ø Kötet: Tót Atyafiak
Ø Főhős:Olej Tamás- Brezina bacsája, számadó juhász
Ø Mellékszereplők: Anika- Olej lánya
Matyi- juhászbojtár
Talári Pál- herceg
Ø Hely: felvidék, tótföld,
brezinai hegyvidékes terület távol a civilizációtól, falutól
Ø Idő: 18. szd.
vége, 19.sz. eleje
v Expozíció:
Ø Hosszadalmas bevezető rész
o
Célja: késleltetés, feszültségkeltés
Ø Helyszín bemutatása:
o
Hegyvidéken játszódik
o
Távolról közelít a házra
o
Egy idilli,
harmonikus környezetet mutat be
§
Meszelt falú ház, tulipánok, természetes környezet
Ø Felvillan megjelenik Olej alakja
o
Olej pásztor aki úrnak tartja magát, a vidék urának
o
Büszke magára és nyájára
o
Mikszáth 2-féle szemszögből mutatja be Olejt
a) A külvilág, a falu, civilizáció véleménye
§
Büszke, zárkózott, gőgös, mogorva, szófukar embernek tartják, szívtelen, felesége temetésén se sírt.
§
Embergyűlölő, nem
tiszteli az embereket és megveti a külvilágot
b) Belülről, Olej saját érzelmeit,
gondolatait mutatja be
§
Érzékeny,
gondolkodó ember
§
16 éve beszélget a feleségével a természet segítségével
§
Imádja lányát, akit látszólag egyenrangúan kezeli a bárányokkal
§
Olej rendíthetetlenül szereti a lányát, egyetlen kincse, akit igazán szeret és ezt a herceg megjelenése bizonyítja
o
A természet Olej érzelmeit tükrözi
o
Belsője ellentmondásos a külvilág véleményével
v Bonyodalom:
Ø A
herceg megjelenése
Ø Olej és Anika valamint Matyi és Anika
kapcsolatában bonyodalom alakul ki
Ø Állöltözetben érkezik a herceg (mint vadász) és szemet vet Anikára
Ø Olej szerint csak kihasználja Anikát
Ø Olej büszke és öntudatos,
megveti a vadászt, de amikor rájön, hogy ő a herceg bocsánatot kér
v Cselekmény kibontakozása:
Ø A
„vadász” többször is meglátogatja Anikát
Ø Olej egyre inkább félti a lányát
o
Olej másnap otthon marad, megfenyegeti a herceget, szembeszáll vele
§
Anikát nem adja, mert az nem a hercegé hanem az övé
Ø A herceg felajánlja az aklot a birkákkal Anikáért
cserébe
o
Olej vívódik, gyötrődik a döntés súlya alatt
o
Testi
szenvedés gyötri, fokozódik a lelkifurdalása, egyre feldúltabbá, kétkedőbbé válik
o
A számára legfontosabb két kincs között kell döntenie
o
Víziók, hallucinációk gyötrik, halott felesége hangját hallja
o
Olej döntése: nem adja lányát, de lelkiismerete tovább gyötri, mivel megfordult a fejében, hogy elfogadja a herceg ajánlatát
Ø Olej sejtelme beigazolódik, a herceg megszökteti Anikát
v Tetőpont:
Ø Olej
felgyújtja a brezinai aklot
v Megoldás:
Ø A
bacsa elmenekül
Ø A
brezinai völgy elvadul
Ø Olej
lelke megtisztul
v Szerkezete:
Ø Ellentmondásos, szokatlanul hosszadalmas bevezetés
Ø A második
szerkezeti rész megváltoztatja a hősről alkotott véleményt, ami a
novella végén ismét helyreáll
Ø Mikszáth az életének egy sajátos helyzetét mutatja be: a döntéskényszert
v Jellemek:
Ø Olej
jelleme:
o
Szilárd, egyenes jellem
o
Bensőséges szálak fűzik a természethez, a nyájához
o
Munkáját igényesség jellemzi, törvénytisztelő, istenhívő
o
Hallgatag,
szófukar, távol él a társadalomtól
o
Elítéli a pletykaéhes falusiakat
o
Látszólagos érzéketlensége mögött
bonyolult, mély lélek rejtőzik
o
Ő is esendő ember, egy megmagyarázhatatlan
pillanatban enged a csábításnak: vívódik, hogy
elcserélje-e lányát az akolért
o
Végül önmaga ítélkezik saját sorsáról
o
Békességben él három urával: Istennel, a talári
herceggel és a tekintetes vármegyével
o
Ezt az
idillt a talári herceg megjelenése bontja meg
Ø Anika
jelleme:
o
Szegény, gyönyörű, 16 éves, naiv
o
A herceg
csupán nagyúri szeretőnek akarja megszerezni
§
Ez a tény az apa számára már az első perctől kezdve nyilvánvaló
Ø A
Talári herceg jelleme:
o
Romantikus
jellem, gazdag
o
Erkölcstelen
o
Nem
szavahihető
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése