2015. november 26., csütörtök

Zrínyi Miklós (1620-1664)

ÉLETRAJZA:
Zrínyi Miklós a horvátországi Ozaly várában vagy Csáktornyán született nagybirtokos arisztokrata családban. Édesapja korán elhunyt(1626), aki végrendeletében Miklós és testvére Péter neveltetését Pázmány Péterre bízta. Zrínyi így Habsburg-hű és mélyen vallásos katolikus neveltetésben részesült: a grazi jezsuiták iskolájában, majd a bécsi és a nagyszombati egyetemen tanult. 1636-ban 8 hónapos tanulmányúton járt Itáliában: megfordult Rómában, Nápolyban, Firenzében és Velencében. 1637-től Csáktornyán élt. Ettől kezdve szinte szünet nélkül indított kisebb-nagyobb támadásokat a török ellen, s élete fő céljának a török teljes kiűzését tekintette.
            A bécsi udvar rossz szemmel nézte törökellenes portyázásait, s arra kényszerítette, hogy részt vegyen a harmincéves háborúban és – akarata ellenére – az I. Rákóczi György erdélyi fejedelem elleni hadjáratban. A kényszerű testvérharc megérlelte benne Magyarország és Erdély összefogásának gondolatát, hogy aztán együttes erővel verhessék ki a törököket az országból.
            1646 februárjában feleségül vette Draskovich Mária Eusebiát. Az ő korai halála miatt(1650) újra megházasodott: második felesége a bécsi Löbl Mária Zsófia lett(1652).
            1645-ben kezdte írni a Szigeti veszedelem című verses eposzát. Verses műveinek gyűjteménye 1651-ben jelent meg Bécsben Adriai Tengernek Syrenaia, címmel. A kötet a nagy eposzon kívül több lírai költeményt is tartalmaz: pl. két Idilliumot, egy Orpheusz-verset, melyben feleségét, Eusebiát siratja el, epigrammákat; a könyv végén áll a Peroratio.
            1646-ban tábornokká, 1647-ben pedig horvát bánná nevezték ki. A Délvidéket a török elleni harcok bázisává igyekezett kiépíteni, s közben hadtudományi tanulmányokat folytatott. Tábori kis tracta(1646-1651) című műve egy tervbe vett nagyobb katonai kézikönyv része, mely a hadsereg szolgálati szabályzatáról, szervezkedéséről, létszámáról, felosztásáról, ellátásáról stb. szól. Vitéz hadnagy(1650-1653) című munkája nem egységes értekezés, hanem több száz rövidebb-hosszabb elmélkedés gyűjteménye; ezekben az ideális hadvezér személyéről, illetve a hadvezetés különböző kérdéseiről töpreng.
            Az 50-es években egyre inkább ráébredt arra, hogy saját céljai és a magyarság érdekei ellentétben állnak a királyi udvar politikájával, és szervezettebb közéleti tevékenységbe kezdett. Elképzelései között szerepelt a szabad királyválasztáson alapuló, független nemzeti királyság megteremtése; ennek érdekében kapcsolatokat épített ki Erdéllyel és a felvidéki protestáns nemességgel. 1655-ben nádorrá szerette volna választatni magát, de a bécsi udvar megakadályozta ezt. 1656-57 telén írta meg Mátyás király életéről való elmélkedések című tanulmányát. Benne Mátyás alakjával a nemzeti uralkodó típusát akarta bemutatni, aki példát mutatott egy erős, független, centralizált magyar állam kiépítésére. Reményeit II. Rákóczi György erdélyi fejedelembe vetette, de az ő szerencsétlenül végződő lengyelországi hadjárata és halála meghiúsította a személyéhez fűzött terveket, s a török megtorló intézkedései tönkretették Erdély számottevő erejét.
            Zrínyi sejtette, hogy a Török Birodalom újabb nagyszabású hadjáratra készül Magyarország ellen is, s a várható események érlelték meg legmegrázóbb röpiratát:az  Az török áfium ellen való orvosságot(1660-61). Ez a szenvedélyes hangú vitairat változatos hangnemben (kétségbeesés – reménykedés, nemzeti szégyen – büszke öntudat), de logikus és ellenállhatatlan érveléssel vezeti az olvasót az állandó nemzeti hadsereg megteremtésének gondolatáig.
            Az 1663-ban megindult háborúban , amikor a Montecuccoli vezetése alatt álló császári sereg képtelen volt feltartóztatni a Bécs felé irányuló offenzívát, a bécsi udvar sürgősen kinevezte Zrínyit a magyarországi hadak fővezérévé. Ő meg is állította a török előrenyomulást, de a közvetlen veszély elmúltával le is váltották fővezéri posztjáról. 1664 elején így is ragyogó hadjáratot vezetett a Dunántúl déli részén, a hadtörténelem világhírűvé vált „téli hadjáratot”. A Montecuccoli által irányított háború a szentgotthárdi győzelem ellenére 1664 őszén a szégyenletes és megalázó vasvári békével ért véget (újabb területeket engedtek át a törököknek), s ez az udvar legszilárdabb híveit is az ellenzék táborába sodorta. Zrínyi erőteljesebb szervezkedésbe kezdett az udvari politika ellen ,s ekkor következett be tragikus halála: 1664. november 18-án Csáktornya mellett, vadászaton, egy felbőszült vadkan áldozatául esett. A magyar közvélemény rögtön merényletre kezdett gyanakodni. Halálával a magyarság elveszítette függetlenségi mozgalmának legelhivatottabb vezérét.

Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem:
A Szigeti veszedelemmel Zrínyi Miklós új műfajt honosított meg a magyar irodalomban. Ez a műfaj az eposz. Zrínyi korának új műfaja – a barokk eposz - az antik minták nyomán jött létre, annak szinte minden elemét alkalmazva.
Történelmi Forrása:
Szigetvár 1566-os ostroma
Keletkezése:
1645-46 telén, néhány hónap alatt írta Zrínyi, majd 1647-48-ban fejezte be.
Megjelenése:
1651
Eredeti címe:
Adriai tengernek Syreneia, Obsidio Szigetiana
Műfaja:
eposz - hősköltemény, verses nagyepikai műfaj, mely az antik minták nyomán jött létre.
A mű szerkezete:
            Tudatos szerkeztés jellemzi
a 15 ének összesen 1566 strófából áll. (Ez egyben utalás az ostrom évére)
Témája:
            Minden eposz témája valamilyen nagyszabású, monumentális esemény.
Dédapjának, a szigetvári hősnek 1566-os történelmi tettét dolgozza fel. A költő a már legendássá vált várvédelmet a törökök és magyarok, sőt a török és a keresztény Európa világméretű harcának sorsdöntő eseményeként ábrázolta, s ezzel a témát eposzi magaslatokra emelte.

Az eposz barokk jellege:
Már maga a történet és a csata kimenetele egy paradox tételt fogalmaz meg. Hogy képes egy ilyen kicsi magyar sereg győzelmet aratni a számbelileg jóval nagyobb török sereg felett? Teljesen elvesztünk, mégis győztesek maradtunk. Az eposzban a megoldás az erkölcsi erénynek köszönhető.
Ø      monumentalitás, már a műfajválasztásban is megfigyelhető. A mű maga is hosszú terjedelmű, színhelyeiül szolgál a föld, a menny és a pokol egyaránt. Ezzel az akkor elképzelt egész világ. A magyarokban a török az egész kereszténységet tekinti ellenségének. A barokk világkép nyílvánul meg.
Ø      A mitológia alakjai –Alecto fúria-, és a keresztény mítoszok alakjai –angyalok, Szűz Mária- egyaránt megjelennek. Fontos az isteni beavatkozások, csodás elemek, események megjelenítése, mivel a barokk az ellenreformáció stílusa
Ø      Nagy formátumú jellemek
Ø      Megjelenik a hőskultusz: a hadvezér Zrínyi Miklós, mint Krisztus katonája (’athleta Christi’), aki hitéért és hazájáért adja életét.
Ø      Erkölcsi harcot vívnak
Ø      Erkölcsi ellentét, a nagy szereplőket a jó és a rossz oldalára állítja.
Ø      Eltolt tetőpont, az ostrom a X.énekben következik be.
Ø      A tárgyi világ élethű, részletes ábrázolása
Túldíszítettség (vizuális ábrázolásmód, nagy terjedelmű hasonlatok)
Ø      Nyelvezete: göcseji nyelvjárásban íródott
Gazdagabbá teszi más nyelvű szavak beépítésével: török, tájnyelvi szavak, hasonlatok
Hosszú, bonyolult barokk körmondatok
Ø      Mesterségbeli tudás bizonyítása:
Az előszó Homérosz (eposzai), Vergilius(Aeneis) és Tasszo(A megszabadított Jeruzsálem) irodalmi alapjaira helyeződik
Forrásai, tájékozódása nagyon nagymértékű, részletes ábrázolásmód (családi hagyományok, írott történelmi források)
Tudatos szerkesztettség, számmisztika: 1566 strófából áll – ezzel utal az ostrom évére

Zrínyi több vonásban követi az eposzi hagyományt, de rákényszerül arra, hogy néhány helyen eltérjen a normáktól. Legjelentősebb a témával kapcsolatos eltérés. Az eposz hagyományosan a népek sorsdöntő küzdelmeit ábrázolja, olyan történelmi eseményt, mely meghatározó egy egész nép sorsában. Ezzel szemben a megjelenített téma az 1566-os szigetvári ostrom, nem felel meg ennek a követelménynek. Szigetvár akkoriban nem rendelkezett kiemelt jelentőséggel, a dunántúli végvárrendszer egyik erődítménye volt csupán. Másik fontos eltérés az eposzi kellékek egyikének használatában mutatkozik. Nem jelenik meg az In medias res kezdés, a dolgok közepébe vágása. Ennek oka, hogy a korabeli Magyarországon az elszigetelten élő népesség nem rendelkezett ismeretekkel a törökökkel kapcsolatban. Szükség volt az előzmények és a szereplők bemutatására. A hatodik énekig tart ez a bevezetés, s a cselekmény megindítása csupán a hetedik énekben következik be.
További eposzi kellékek:
Ø      Invokáció = segélykérés (3-5. Vsz.)
Égi lény segítségül hívása, jelen esetben Szűz Mária, ezzel igazodik a barokk keresztény hagyományaihoz, követelményeihez.
Ø      Propozíció = témamegjelölés (2. vsz.)
Ø      Enumeráció = seregszemle
Kétszer következik be, de különböző minőségben. Az 1. énekben a törökök mennyiségi fölényeit hangsúlyozza, az 5. énekben a magyarok vitézségét, erkölcsi nagyságát, bátorságát, hazaszeretetét emeli ki.
Ø      Deus ex machina = isteni beavatkozás
A keresztény követelményéhez igazodva megtartja a kelléket.
Ø      Az Úristen indítja meg a cselekményeket –bűnösök vagyunk, ezért Isten büntetése a török(ellenreformáció, barokk romatnika is átveszi ezt a történekólmi szemléletet)
Ø      A keresztények oldalán ott harcolnak az angyali seregek, a törököknél a pokolbéli lelkek.
Ø      Csodás elemek beépítése
Szándékos illúziókeltés, melyet a részletes leírás teszi valósághűé. Azonban a valóságban nem történnek meg.
Pl. Michael arkangyal a pokolban
Feszület-jelenet
Ø      Epizódok közbeiktatása
A fő cselekményszálhoz lazán kapcsolódnak.A szereplők jellemzését, az eseménysort gazdagítják(díszítőelem a barokkban). Ilyenek pl.:
Deli Vid és Borbála szerelme
            Deli Vid és Demirhám párharca
            Delimán és Cumilla szerelme
            Radivoj és Juranics barátsága
Formai megkötés:
Ø      Állandó jelzők, nagy terjedelmű hasonlatok
Mivel a barokk nem az értelemre, hanem az érzelemre kíván hatni, festői képeket, túldíszített jelzőket használ. Hangulatteremtő, hangulatfestő kifejezésekkel jellemzi a hősöket.

Ø      A hosszú terjedelem hosszú verssort követel
Időmértékes helyett magyaros, ütemes verselést alkalmaz. Négy ütemű 12-es. Ebben a korszakban ez a históriás énekeknek a legkedveltebb sorfajtája
Ø      4 soros, bokorrímes (a – a – a –a)
Ø      Versszakokban írja a történetet

A mű cselekménye:
Az invokációban Szűzanyához fohászkodik az író, hogy hitelesen írhassa le a történteket. - A történet a mennyben indul. Isten letekint, és úgy látja, hogy a magyarság erkölcsei megromlottak, széthúzás, istentelenség uralkodik  Ezért parancsot ad Mihály arkangyalnak, hogy egy haragos fúriát bocsásson rájuk. A fúria megjelenik Szolimán szultán álmában – apja szellemeként - és arra biztatja, indítson támadást Magyarország ellen.  A szultán hatalmas sereget gyűjt és megindul hazánk ellen, s a viszonylag csekély ellenállást – hol túlerővel, hol hamis ígéretekkel - legyőzve halad egyre beljebb az országban. Eközben Zrínyi Miklós várkapitány – az író dédapja - az égiekhez imádkozik a találkozásért, hogy hősi halált halhasson a kereszténységért. A feszület háromszori meghajlása (barokk elem) jelzi, hogy kérése meghallgattatott.
A szultán azon tanakodik, hogy Eger ellen vonuljon-e, vagy Szigetnél keljen át a Dunán. Mehmetet rendeli a Dunántúlra, aki Siklós alatt ver tábort. Zrínyi csapatával lerohanja őket, és diadalt arat. E véres küzdelem készteti Szulimánt arra, hogy Eger helyett Szigetvár ellen induljon, s bár rosszak az előjelek, döntését nem másítja meg. A török bízik a túlerejében.
Zrínyi a fiával küldött levélben kér segítséget a császártól. A törökök követet küldenek a várba, hogy megalkudjanak a várvédőkkel. A magyarok azonban válaszul megtámadják a vár alatt állomásozó török előőrsöt és visszaszorítják az Almás-patakba. A szultán haditanácsot tart, támadást indítanak a vár ellen, de a maroknyi magyar csapat ellenáll az ostromnak. A török táborban egyre nagyobb a feszültség, úgy, érzik a szultán tehetetlen, harcosait fölöslegesen áldozza fel. A táborban egyre nő az elégedetlenség, Szolimán kénytelen ismét haditanácsot tartani, s ismét bírálatok érik vezetését, fejetlenséggel vádolják. A szerencse mégis segítségükre siet, váratlanul sikerül elfogniuk Zrínyi – postagalambbal küldött - levelét, melyből kiderül, hogy a várvédők már csak két napig tudják magukat tartani a segítség nélkül, mégis azt üzenik, hogy ők a végsőkig kitartanak.
A törökök győzelmük érdekében megidézik az alvilág szellemeit és a gonosz mitológiai alakokat. A magyar táborban eközben Zrínyi nyugtatja embereit, hogy a hősi ellenállás csak növeli dicsőségüket.
Elérkezett az utolsó csata ideje, Deli Vid és Demirhám(csalással akar győzni, végül egymás keze által vesznek el) tanúk nélkül küzd a becsületéért. Zrínyi is maga köré gyűjti embereit, s bíztatja őket, hogy Isten megbocsát. Készülnek a halálra, a kapitány díszes fegyverzetet ölt.
Isten a mennyei seregek élén trónol, s leküldi Gábriel arkangyalt, hogy űzze el a sötét erőket. Zrínyi maradék embereivel kitör a várból. A véres csatában a szultán menekülne, de a bán utoléri és kettéhasítja. Zrínyit nem fogja a török fegyver, végül mégis egy ágyúgolyó végez vele.

A műben megtalálhatók az antik és keresztény elemek, megtartja a klasszikus eposzok formai hagyományait. Barokk eszményképet rajzol Zrínyi Miklós személyében. A magyar sereg erkölcsi fölénye egyértelmű, a szigetiek győzelme teljes és vitathatatlan, de egy sorsdöntő véletlen visszatéríti az eseményeket a kötelező történelmi realitásokba. A megdicsőült keresztény vértanú már itt a földön a szentek boldog látomásában részesül.

Jellemek:

Szulejmán:
  • Hatalomvágyó
  • Nagy hadvezér
  • Céltudatos
  • Bosszúálló
  • Megöleti saját fiát is
  • Halálát másképpen írja le Zrínyi mint az valójában volt

Zrínyi Miklós:
  • Athleta Christi: Krisztus Katonája
  • Isten a közelgő halálát jutalommá változtatja
  • Csak a hazája és a hite számít neki
  • Önfeláldozó
  • Esküt tetet katonáival
  • Levélben segítséget kért a császártól
  • Végső kirohanás Szigetvár várából (elveiért is küzd)
  • Hősi halált hal: egy ágyúgolyó találja el
  • A mennybe angyalok viszik a lelkét

Szulejmán és Zrínyi méltó ellenfelek, de Zrínyi erkölcsileg nemesebb

Értelmezés:

Hitet akar adni a magyaroknak, hogy a régiek példáját követve elérhető egy szebb jövő. Küzdelemre sarkallja, dédapja példájával, a magyarságot a török ellen abban a korban, amikor a legfontosabb kéréds a török kiűzése, Magyarország függetlensége volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése